Saturday, May 13, 2006

lambaian rukun...

semalam..hari yg sungguh memenatkan...dr gombak ke melaka..dr melaka ke melaka juga,kmdn ke pd..ikt seremban utk ke klia..
dlm kepenatan..kami seramai entah berapa kereta..aku pon x igt..menghantar mak we(panggilan utk nenek sedare ku) ke klia..mak we akan mengerjakan umrah..sedih yg teramat kelihatan..
aku doakan makwe selamat sampai di sana..dn selamat semula balik ke pangkuan kami...
dr rumah mak we..kami dah didatagi jiran2 dn daudara mara dtg berkunjung..suasana hiba di mata dn hati semua org..kemudian kami ramai2 bertolak ke masjid kampung itu..semua jemaah umrah berkumpul..panas dn angin dr pantai di dpn kami membuatkn aku pening..kerana terlalu panas..kmdn seluruh warga kampyung yg mengiringi bertolak beramai ke klia..
Seawalnya,aku x perasan brp ramai bilangan kami yg mengiringi mak we ke klia..tp bila kami ramai2 berkumpul dlm bulatan..baru aku sedar..kami hampir 40 org...masyaallah...
sebenarnya mereka ni adalah saudara baru bg aku..mak aku dah terpisah selama hampir 30 thn lebih dgn mereka ni..br thn lps mereka berjumpa balik..dn dorang amatlah mesra...
jadi kami senang bergaul bersama..
lama rasanya menunggu mak we berlepas bersama keluarga tok imam dn keluarga2 lain dr kampung teluk gong,melaka..kalu nk dikira,hampir 20 org dr teluk gong mengerjakn umrah..dn bilangn anggota keluarga yg mengiringi adalah hampir 80 org temasuk family mak we.sebelum berlepas..ramai sgt termasuk lelaki2 menitiskan air mata..tp aku tak pulak..kenapa..entahla..tp jauh dlm hati ini ...sayu juga..
sempat jua kau mintak tlg makwe doakn aku supaya allah kabulkn impian ku...tp mak we berkali2 mengatakn yg dia akn doakan spy aku akn bw kete pelan2..jgn laju2..
hhhhaaaaiihhhh..penuh tanda tanya dn tak lupa juga..agak terharu dng kebombangan mak we..
lps mak we dah hilang dr pandangan kami..aku dn fgamily amik keputusn utk trus balik gombak..letih...penat...byk dugaan..pening kepala..namun hati sayu..pada mak we yg pergi menunaikn rukun islam...lambaian rukun...

lambaian rukun,
**pawana malam**

No comments: