Tuesday, January 02, 2007

tahuuun barruu...????

firstly, assalamualaikum...
secondly, sy tak sedar pula bahawa entry2 saya kelihatan sedih hehhee...tp sy ni hppening jer orangnya,,,sentiasa senyum...hhehehe....sentimental..sentimentol jugak kadang2...dn agak senstif..hehhehe

thirdly, meh kite sembang2 pasal raya dan tahun baru..hehhehe...

raya..what can i describe..? eemm..x rasa mcm raya pulak...pada hari kejadian tu la kan...

one whole day..spend time kat rmah...bcoz my sis nk ke tganu utk plkn kan..so, mlm ade member ajak kuar..nk celebrate new year..tp xde concert kan..so, x tahu nk g mane dh...actually kalu ade ape2 celebration...aku ske pergi tgk gelagat2 orang(org pun perhati gelagat aku jugakk la tu kan ...sedar la diri..hehhe)...tp aku x bersesak2 la kat area2 dkt2 dgn stage tu..tgk dr jauh jer..then menikmati bunga api yg lawa tu....enjoy the view...then, balik...

tp this time..no celebration like that...sbb menghormati victims banjir....and sama menghormati raya korban.(org tak habis takbir pun lagi..mmg patut pun xbleh ade konsert)...so, dlm keadaan mcm tu...aku ajak dia g beli tudung utk adik aku dulu kat downtown cheras...mula2 aku drive..letih katanya..pastu, balik tu..die ni ajak aku karaoke kat atas sogo...ya allah, dua jam kat red box tu..harganya dah 3 kali full tank petrol kete aku...ish2...mamat ni sungguh tak sayang duit...dah tau harganya mahal time2 midnite cm tu...sejam je dah la..ini nyanyi smpai tekak pun dh x de suara...tp xpe...,aku ikhlas teman die lepaskan tensionnya...
then...,kitorg kuar dari situ, perut lapar..hajat hati nk mkn chicken chop kat kg baru..tp malangnya, raya...soo, dia tutup restaurant tu..ahhahah
dahla dia ni dgn muka ketatnya carik mkn kat tmpt lain...last2 nak tak nak..kitorg singgah kat jln ipoh..ade gerai2 yg dipenuhi mat rempit...lagi sekali aku cuci mata dgn mcm2 pemandangan gelagat manusia...oh...kesian melayu...habis mkn di gerai yg sangat lmbat dn kasar layanannya, kami pulang...aku tgk jam, pukul 3 pagi sewaktu kami beredar...dn masih ramai yang baru tiba...oh..oh..malaysia...

then...pg td..first day of 2007, my whole family hntr my younger sister ker stadium MPS Selayang ....she's gonna participate in PLKN....my god, ramai jugak kat sana..then parking, as usual...double tripple parking..uh...naya! pastu.kami sibuk la cari2 bas...tp bas ni nk dijadikan cerita, tayarnya botak...parents2 yg ade semua complain...not letting their kids to without changing the tyre...soon, the urusetia semua berkumpul..and final result was to hantar that bus to workshop first..good! damn good!..then..mereka berlepas...sian aku tgk mummy...meleleh air mata dia...adik pun sama..ye la..selalu duduk kat ketiak mummy ajer..hehhe...sabar yer mummy...adik pun mesti kuatkan semangat..hehhe...tp ade geng dr same school, okay la kan..dlm area kul 11, aku ngn ayah n mummy bertolak balik..

tp nak dijadikan cerita, kami tak terus balik...singgah kubur arwah nenek yg kat selayang tu...sbb semalam x pergi jengah pun...guess what?kubur nenek yang dah diupah setahun lepas masih belum disiapkan....
last raya pegi tgk,orgnya yg terima duit tu kata, nnt dia buat..then, a week after that, dtg lagi, orgnya dh xder.this time dtg, org nyer xder..kata seorg pakcik tu, org tu dh byk bw lari duit org...ish2..makan hasil org upah utk buat kubur..berani sungguh org ni...
lps tu..sempat pakcik ceritakan psl diri dia..dulu dia i duduk kat kubur ni...pakaian kotor..kaku panjang, dh x mcm rupa org dah katanya...2 thn dia merana sendirian kat kubur tu...sbb anak lelakinya umur 17 thn meninggal..isterinya pula lari lepas dpt duit insurans anaknya yang meniggal accident tu..itulah sorang anak dia..ntah mcm mane..kuasa allah, pakcik ni pulih...kemas pakaiannya sekarang..baik pula..tak sangka kebetulan dia orang kampung kami di port dickson...kenal dgn sedara mara kami di sana...oh..what a small world...than, kami undur diri...tinggallah dia di situ mengheret motornya ke arah kubur anaknya..katanya hari2 dia pasti dtg menziarah kubur anaknya..dah berjanji dgn arwah katanya...oh....tersentuh sungguh hatiku mendengarnya...kami berlalu dari situ slps memberi salam..jauh di sudut hatiku berfikir ttg kehidupan seorang diri yang dilalui pakcik tadi..sempat aku mendoakan kesejahtraan dan kebahgiaan buat pakcik tadi....

this is my first day in 2007..
semoga adikku selamat pergi dan selamat kembali nanti..
semoga allah cekalkan hati pakcik se'kampung'ku td..



8 comments:

me,myself n all around da world said...

yes!!yes!!!

aku org pertama ucap happy new yez kat pawana mlm di dalam alam maya ini....

happy new yez....wish all ur dream or ngigau come true....

p/s: bley ngorat adik tak??huhu

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hehehe....

thank u myself..hehhehe...klakar la u ni...cmne styd?ok x?
nk ngurat adik ek?bleh2..no hal pnyer..hehhehe


take care ...senyum sokmo...huhu

Mersik said...

Selamat Tahun baru ct..

Semoga positif dan cergas fikiran selalu serta bertanam azam kuat2 supaya menjadi insan yg berstrategi, kosisten, berfikiran jauh dan berdaya saing.. tak lupa, ceria2 selalu..

Oh! pokcik jadi politikus sungguh hari ini hik hik kekekek gegege Alahaii..

Elhakim said...

pawana malam
aku hendak bertanya?

adakah kau rasa seronok dengan kehidupan kau sekarang?

atau kau rasa sangat bosan?

saja aku bertanya..
aku x bermaksud apa-apa.

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hai elhakim...hehehe...miss u lorr

eemm....seronok dan bersyukur namun masih byk belum berpuas hati..belum tiba masa utk berpuas hati...sememangnya tiada perkataan puas hati dn berhenti dlm kamus hidup manusia bernama siti nur ini....ehehhehe

kenapa ya abg elhakim?tiba2 kok bertanya begitu?

hey, welcome back...hhehe

zf_zamir said...

manusia melayu yang malas belajar, suka tidur yang melayukan mereka..

apa ya?

hehe..itulah pembudayaan, banyak kalau hendak diperbincangkan, boleh jadi subjektif..

kita generalisasikan, sudah menjadi budaya kadang kala mereka memalaskan diri..

sehingga tahap apa mereka sedar dan memahami persoalan tersebut, bakal merungkai identiti sebenar ciptaan mereka ini..

malah, tahap kesedaran ini menjadi kayu ukur atau benchmark kepada aras keilmuan bangsa kita..

setakat apa yang kita sedar, dan usaha ke arah memperbaikinya atau sebaliknya..

tetapi saya sangat percaya kepada, perubahan yang positif..selagi kita percaya kepadanya, insyaAllah, kita bakal dilorongkan..

Elhakim said...

kalau aku tak tahu..
aku akan bertanya.

Unknown said...

selamat tahun baru..
taktau nak komen..
keh keh keh..