Tuesday, February 20, 2007

kawin dan mati


cuba teka ape ni?


its a kongkang...hehehe...orang kampung kitorang panggil kongkang...slow lane x silap dlm englishnyer....hehe...kiut miut tau..slow jer die gerak..macam romantik jer...sopan jer die pandang...macam hormat jer..hehhehe...




sepanjang holiday, semua bnda sekeliling aku mcm kiut jer...hehe...xnmpak mcm garang pun..smpaila satu perjumpaan jiran lama kpd sedara jiran sepupu aku ....semua makcik2 dan perempuan2 la termasuk aku....time tu kenduri kawin...so, bila dah berlonggok ramai2...eemm..biasala...




makcik A: along(aku) ni lps ni pulak la yer...dah besar dah...(means tnye bila aku nk kawin)


aku : eeeeeeeeeeeeemmmmm....(senyum jer)


mummy aku : ah..dia lambat lagi...keje pun belum lagi,kak..


makcik B : eh, atan kawin dua ek?ade balik?


makcik C: haram! kawinn dah lama dah kak..pempuan tu bknnya lawa...asyik mengikis duit si atan ajer..dah kuruns cengkung dah si atan..


makcik B: biau dirasanya...jantan ni memang mcm tu..pantang ade duit lebih sikit...sama dgn adiknya...kawin dua jugak...penghabisannya anak2 membenci..padan dgn mukanya...


makcik D: alah...awak niha lagi teruk...abg takim kau dah 5 tahun x jenguk...kabau berita pun xdengau...ni anak dia nak kawin..entah wali hakim agaknya...si linda pun xkesah...abahnya dah kene mandrom katanya...ahahhahahha...(gelak ramai2..termasuk aku)


makcik B: siannya kak nab...abis mcm mane tu?kabau berita tak tau?entah hidup ntah mati...teruk betul orang langkawi tu ek...nasib baik kak nab ade anak2..


mummy aku: ah...biau jela...kite teruskan aje hidup kita


makcik D: nyawa awak..mkn minum slama hr ni pun dah 20 tahun abg takim tak kesahkan anak bini dia...biau aje kak nab...laki tipah niha pun malas nak ambik tahu...die dulu susah2, dgn awakla meniaga tepi pantai tuu ha..sampai hitam2 kulit tipah tak kesah..lepas dpt kete sebijik..ha!mencanak peginya...duit dah lebih sikit belanja janda mana entah mkn2..kita anak beranak kat rumah dudukla mencucuk satay bawak jual...bukan diherannya tu semua....(tiba2 nada jadi sebak..)


makcik A: ah, buat apa nak kenang2..orang tak sayang awak..awak buat hal sendiri la..anak2 awak dah besar2...besok2 laki tu pahamla...tp orang jantan ni memang payah tau..kasi muka pun x boleh..tak kasi muka nanti dikatakan mengontrol suami..kalau tak kontol, jadi mcm tu lah...adik beradik lelaki abang ngah ngkau(laki dia sndiri la tu)...semua ada bini lebih dari satu...semua bini diorang jauh hati..hati perempuan ni kak..biasala..banyak yang tak heran dah kesuami...sayang tu dah jauh..hanyut...


mummy: dah kalu mcm tu ceritanya,biau la kontrol lagi baik..biau la orang kata queen kontrol daripada lost control ye tak..hahhahahhaha




seterusnya..bla..bla..bla...aku dah x follow dah conversation between diorang....teringat aku entry abg elhakim....ohhhh gosh...mimpi ngeri...kesimpulannya...makcik A, B, C, D semua ada laki yang kawin byk....dan kelihatan hati mereka ni semua dah mcm x sayang pada si suami...aku mula berfikir2..mcm mana la agaknya kehidupan aku nanti?aduh...kawin?poligami?benci suami? mungkin ade benarnya kata adik aku...dlm hidup ada 3 "ring"....mula2, engagement-ring...lps tu, wedding-ring...lps tu...suffe-ring....mauhahhahah...


oh..lupe la..ade lg 1 hal yang menarik..time nk balik kl, mummy mintak sikit ikan hasil tangkapan sepupu aku ...adelah sikit ikan tuka(anak ikan pari), ikan kecik2 dan yg plg ajaib..ikan yu....die masih hidup selepas sehari ditangkap...aku bilang sama mummy,"mcm mana die boleh hidup?"
mummy kata, ikan tu nyawanya belum putus...aku ckp"kesian dia...lepas balik lah ke laut.."mummy kata, "dia dah separuh hilang nyawa, kalau hantar ke laut pun belum tentu boleh hidup...dan bila dia mati di laut, kan lebih kesian?sia2 dia biarkan kita tangkap dia,tp xdpt dimakan...." dan aku terus senyap...ooopppsss..those words made a music to my ear..




dlm hati aku berfikir...mcm tulah agaknya permainan dunia...kita keluar dari entah apa2 keadaan...tentu bersebab...dan bila mahu patah balik...belum tentu berjaya...maka, hidup ini harus diteruskan...sia2 andainya setapak yang kita ambil itu di persiakan...




aku ni jenis yang sygkan binatang..tgk je lah bilangan kucing kat rumah ni...ahahhaha...that y lah agaknya aku kesian dan sayu aja bila tgk ikan yu tu...mummy ckp, tak baik kesiankan binatang yang kita nk mkn...aku masih ingat...selalu sangat aku kene tegur sebab kesiankan lembu2 dan ayam2 yang akan disembelih...oh..bgaimana kita semua mati telah ditentukan barangkali...eemmmm.....ikan duduk sini elok2 ya..."kata aku sambil siramkan air pada badan dia...kesian..mcm orang nak habis nyawa..terketar2 sekali sekala..hidungnya kembang kuncup,....aduh..tak tahannn.....kesiann...


pengakhiran kpd 3 hari aku bercuti....di tempat biasa...sungai hulu yam...di situlah aku "bush bush.."habis air sungai tu naik bila aku berendam..hehhe...di situlah aku bila mahukan ketenangan...atau bila aku kegembiraan...atau bila sahaja aku tidak berperasaan....serasi sgt aku dgn sungai dan hidupan2 di situ...hehehe..cuma kali ini...kedatangan aku lebih terasa segar haruman bunga2 oren menghiasi di pepohon yang berbaris di tepian sungai.....wangi semerbak...eemmm....uuuuwwaaahhh....

9 comments:

Anonymous said...

Waa... Best tak Ulu Yam skrang nie??
PG baik kampung, bawak adik gi air terjun. Air alahai sikit giler, orang plak ramai.. Bukan mandi, jadi berendam jer laa.. hikhik...

~inilah saya~ said...

Betul! saya pun sayangkan binatang...kesian sama mereka kan..kan..kan..

Unknown said...

Kongkang tu kalau tak silap kanda, lemur dalam bahasa inggeris.. huhu..sabar je aku.. kalau tak silap. Cantiknyaaaa tempat yang adinda lawati. Lama tak menghayati keindahan alam sebegitu rupa. Nyaman dan tenang, bukan? Nantilah, balik ke Malaysia kanda nak camping...huhu

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hai abg PG...

emmm..air terjun?kampung abg katne?
hehhee...ulu yam ni sungainya ok la..xdela teruk sgt..tp time cuti, ramai gile org...mcm kenduri kawin..hehhe...

tp ct selalu pegi time xde orang..tmpt pun jauh sikit ke dlm..best la ..hhehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hai syah..inilah saya...

eemm...betu2...hehehe....senyum2 selalu ya..taraaaaaaaaaa....

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

heheh..
kanda raina, ct kalu x silap penah tgk diorang letak tanda nama "slow lane" kat zoo taiping...hheheh..tp x tau la pulak..hehheh...

emm..nnt kanda nk camping, ajakla kitorang bleh tolong gamatkan suasana..hehhe

assalamualaikum..tata

Elhakim said...

aiseh...

kenapa la... letak kongkang tu sebagai mukaddimah..

jungle is better....

he..he..he...

karl Firdaus said...

Suka lihat dinda lebih ceria sekarang..........syukur

Kemat said...

kenapa kongkang tu asyik duk terkangkang jer???