Thursday, February 01, 2007

hujan debu dn thnks kanda una

seketika hati ku tersentuh..
keikhlasan kanda una menujukan lagu buatku di blognya...
tambahan pula lagu itu membuai hati dan perasaan..
kerna itu adalah antara lagu2 yg boleh membuatku cair..
bertepatan dgn judul lagunya"gurindam jiwa"
terharu dgn kebaikan kanda una...
terima kasih kanda..
berjam2 aku biarkan lagu dr blog itu berkumandang dari laptop ku...
selesai kerja di kampus..aku sambung pula mendgrnya di pc rumah pada lewat mlm...


andai kita takkan punya rezeki utk ketemu...
dinda pasti tak lupa pada kebaikan kanda...
pasti tersemat di hati seumur hidup..
akan dinda ceritakan pada anak cucu dinda nanti..hehe
begitu juga dgn kehadiran yg lain2...
walau bukan alam realiti..
namun kesannya sehingga ke tulang....
pasti kehadiran kalian kusulam di dlm hati..
ikatan nya kusimpul mati..
agar tidak terlerai..biar tidak terburai..
terima kasih...
************************************************************************************
hujan debu...
tidak kasar seperti di sana..
udara bak penyaman udara..
menyelak rambut yang sengaja aku dedahkan..
gara2 sedikitt pening semasa memandu lebih 2 jam td..
kini aku bersandar di sebelah pemandu..
bersantai mencuci mata dgn keindahan alam malam..
malam itu bulan menjadi saksi..
pepohon kiri kanan bahu jalan mengiringi..
derapan pasir bergeser roda berderap kaku..
neon di jalanan sesekali tersuluh..
pada kelesuan wajah itu..
yang mencari identiti hakikat..
akan sebuah kebenaran..

lalu apabila tiba destinasi...
ditakdirkan ketemu seorang insan..
menghulur jalan penentu...
menggemburkan yang telah keras..
mengkambur yang terkambus..
lantas hembusan bayu dingin di puncak itu kunikmati..
dan terpaut hatiku dgn kedamaiannya..
menimbulkan tanda tanya..
mengapa tidak wujud kedamaian bagai itu dlm diri..
persis hatiku berbisik...
aku akan kembali lagi kesini..
hanya untukmu..untukmu kedamaian..

ingin sekali kuhuni lurah dan puncak ini..
belum berkesempatan untuk kunikmati tika siangnya..
aku kan kembali...mungkin..atau mungkin tidak..
malam itu menyuruhku pulang..
menyusuri laluan sepi berhutan...
agar aku kembali ke tmpt asalku..
kota penuh habuk dan nista..
udara kepentingan diri sndiri..

dan bila sahaja aku tiba..
aku di alam realiti..
this is where i belong..
jauh dari hutan2 tadi..
jauh dari keindahan damai tadi..
ku sedari..ku disini..
untuk kejayaanku nanti..
dan aku melangkah keluar dari roda empat..
dgn kesedaran dugaan takkan berakhir disini..
dan aku harus syukuri ia..
kerna ia jambatan kebahagiaan..
kerna ia sinar kehidupan..hehe

aku akan singgah lagi disitu..
dan mungkin nanti..
aku kesana seorang diri pula..
agar bisa aku nikmati...
alam lain dari sini..

9 comments:

Elhakim said...

elpawana,

sungguh puitis kau ini.

bagus...bagus....

karl Firdaus said...

Terima kasih Dinda ... Kanda pun terharu dengan kata kata dinda tu. Semoga kita semua akan jadi insan yang lebih tabah dan penuh kesabaran memngharungi hidup ini ..

Hidup ini benar banar bagaikan roda yang berpusing... bila ianya berhenti kita tidak tahu sama ada kita diatas atau dibawah ... dimana saja kita berada... atas ke.. bawah ke ... Yang wajibnya kita lakukan ialah .......

Bersyukur .......

leeds said...

puitis! terus mengasah lagi :)

Unknown said...

Wah... canggih gak adinda pawana berpuisi... huhu... dah tak pening lagi ke?

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

elhakim dan kak leedss...
ehehhehe....mekacih..huhu...

puitis main2 jer tu...eheheh..
kak leeds..thnks 4 da comment kat chatbox lama tu ek..ct pun dh buat chatbox baru cm akak gak..hehehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

kanda teruna...
emmm..memang benar bagai dikata..itulah hukum alam dunia..susah senang ada tikanya..biar merasa sekelian suasana..

bersyukur dan terus bersyukur itu penting..take care..senyum selalu..hehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

kanda raina...
hehe...kenapa kanda kata canggih?dinda musykil lah kanda..apakah maksudmu wahai kanda yg budiman lagi rupawan...wajahmu putih bak awan..hilang tenggelam dibawa si bulan..aih...ha..ni baru pening balik..kalu kanda raina..pasti dia bilang dinda dh putu satu lagi wayar..betul x?hehhe

me,myself n all around da world said...

di sini, di situ atau di sana?? di mana tujuan atau keinginan anda??

sekadar ingin tahu...

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hai myself..jhehe

biasalah...mcm lagu jugak...siti situ sana sini...itulah dia..3 dlm satu..akhirnya ialah siti..hehe