Monday, November 13, 2006

kelam tenggelam berdiri semangat

aku ibarat mempunyai semangat baru..
pabila kulirik segenap keliling..
yang enggang berlegar riang..
namun punya reputasi utk dijaga..
sambilan pipit mencicit bebas..
walau ditangga bawah sekali..
tidak punya peraturan utk di rempuh..

ah..lega rasanya..
bila aku bisa bernafas dlm segenap suasana..
aku kini kembali bangun..
setelah beberapa hari "tidur" kerna terluka..
ya..aku tahu aku akan diubati..
oleh kata2 teman di alam maya..
juga pada warna2 sinaran matahari..
walau variasi warna itu tersembunyi..
aku bisa merasainya..
kerna ku tahu mereka sentiasa ada..


aneh bukan?
pabila meluaskan pandangan yg sejengkal..?kerna hati yg dahulu luasnya hanya semeter..kini turn up to be more than a kilometer...i should not expect things to be in my way...kerna apa yg terjadi itu sesungguhnya amat terbaik utk seluruh umatnya...
dahulu..berckp soal ketuhanan pun aku malas..
alasanku..x mahu terpesong..tp kini..pabila terlalu pada sesuatu ttg ketuhanan itu yg aku tidak sepenuhnya bersetuju..maka aku lantas singgahkan pertanyaaan atau paling tidak..aku pastikan aku mention bhw aku tidak bersetuju..biar ia putih asalnya..aku hitamkan agar aku dpat jawapan..dn kemudian aku barulah ku akui keputihannya...
ahh..spt iklan sabun pula lagaknya...hehhehe..

kini kita menyelam alam yg abstract pula ya...

pernahkah anda rasakan seolah berada di dlm hati??
merasai dinding2 yg hampir rapuh kerna kepercayaan yg kamu bina sendiri?
atau pernahkah anda rasakan berada di suatu tmpt yg tiada dinding..
luas seluasnya...
melihat keindahan panorama sekeliling...
tiba2 muncul kabus kelabu yg hampir hitam..
menelan seluruh ruang rasa itu td
mengingatkan anda bhw tiada yg berjalan lancar dlm dunia ini..
bagaimanakah anda rasakan?
adakah mahu turun dr puncak panorama itu?
atau menunggu walau dlm
saban kesejukan yg maha tidak terdayakan olehmu..

nah..
katakanlah kamu mahutinggal di situ...
mahu menunggu...?
apakah yg kamu tunggu...?
adakah menunggu cahaya dr si mentari yg sibuk?
atau adakah menunngu hilangnya kabus itu...?
dn terfikirkah akan kamu ...
ttg persediaan utk menunggu..??
bagaimana jika tiba2 angin nan maha hebat menggila di situ?
atau andai puncak itu mahu memuntahkan larva panasnya?

terlalu byk kemungkinan bukan?
dn terlalu byk yg harus dinilai..bukan?
begitulah layaknya kamu lalui..
kerna..sesungguhnya kalu dikurniakna akal..
nan maha berguna..
setujukah aku?
setujukah kamu?

senang hatiku utk berpesan kpd insan berjantina serupa dgnku....
hayati bait2 ini andai kamu lemah kerna lelaki...

"bangunlah..bangkitlah ..
selepas kita terdampar seketika..
dlm lumpur yg terlalu itu...

bangunlah bangkitlah dr tidurmu..
yg lena diulit mimpi berdua semalam..
kerna hr ini kamu berseorangan..

bangunlah bangkitlah dr memori silam mu..
kerna harus kita cipta hari ini...
agar esok kita senyum melambai memori hari ini..
melambai bangga pada sang lelaki..

bangunlah bangkitlah...
agar bisa kita tatihkan semula semangat hari ini..
agar esok bisa kita berlari..seiring si lelaki..

bangunlah bangkitlah...
capaikan tisu kesat airmatamu..
moga bisa kita gelak tawa..
pada mata si lelaki pada esok hari...

namun jgn kau benci..
pada si lelaki..
kerna itu ajaran realiti..
yg bukan pada tgn lelaki..
cuma lelaki itu penjadi perantaraan kamu dgn si realiti..


no offense utk kaum lelaki yer..kerna aku ini emmangnya sekadar memberikan kekuatan pada wanita2 yg hatinya lemah kerna lelaki...kerna kau tidak suka itu menjadi alasan utk mereka utk tidak bgun lagi...
bkn sekadar itu..aku juga tidak pernah setuju dn memang sgt tidak suka andai lelaki atau perempuan mnjadi punca sebuah hati yg berpotensi tinggi tiba2 menjadi lemah bagaikan hilang bateri...kerna aku tidak menerima apa2 alasan utk melemahkan diri..
mgkin benar..tiap2 manusia akan hadapi perasaan dn situasi sebegini.namun aku percaya...setelah suatu tempoh masa..ia akan kembali spt semula..penuh bertenaga..penuh segala2nya..cukup kuat utk berlari meniti hari2...

p/s : jgn kecilkan minda anda.lelaki yg aku maksudkan bkn hanya kekasih...mgkin juga suami..,tunangan....,seorg abg...,seorg adik lelaki,mgkin juga seorg bapa..atau seorang bos yg bernama lelaki...

anyway....moral of da story...senyumlah...hadapi dgn senyuman..!! yeah!!

16 comments:

me,myself n all around da world said...

hanya sekadar singgah,

jika bait2mu ini syair riang,
jika mula ketawamu itu umpama rintik2 hujan,
serimu itu umpama pelangi,
jangan menangis lagi,
kerna akan hilang seri isi alam,
jika kau mula tersenyum kembali,
selamat pg utk senyuman itu....
kerna senyumanmu itu pagi plg dinginku....

Elhakim said...

sajak mengenai apa ini.

could u rephrase it in Bahasa Malaysia standard please..

he..he..he.

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

myself...
dlm sungguh kata2mu...
spt dalamnya rasa ini..
telah tercuit oleh perkataan2mu..
sesungguhnya memang pelangi muncul kembali..
tp lumrah alam..yg muncul kan pergi..
dn pasti kembali lagi walau bkn pelangi yg sama...

salam penuh ikhlas..,
pawana malam @ ct


mr debater...
emm...ada progression rupanya yer...
dr mr debater kini mahu menjadi mr understanding...
bgus sekali..kerna kita perlu grow..kan..kan..
anyway, blog ku adalah luahan hatiku dn buah fikiranku..
jadi..sudah tentu sajak itu adalah perihal kehidupan diriku yg bosan serta serba kekurangan ini..heheh

MDM FARAH FAIZURA said...

kenapa aku tidak jujur?

kerna untuk jujur,

aku tidak bisa,

hidup sekeliling membutuhkan aku senyum, serius juga keras

sedangkan,

dalam hati aku resah, suka, duka, sedih

jadi jujur yg bagaimana harus aku tunjuk?

jujur pada hidup sekeliling
atau jujur dalam hati

tapi,

sekurang-kurangnya aku masih jujur

dengan

mengatakan aku tidak jujur pada diri sendiri



ehehe

Elhakim said...

Hah...Pawana... sajak ini kutuliskan utk dirimu....


Bermaknakah tipa baris kata-kata
Ataukah hanya di bibir saja
Bersungguhkan rindu yang engkau pamirkan
Ataukan sekadar lakonan

Rindu
Telah melekat dalam hatiku
Walau awan lalu
Rinduku tak berubah arah

Pawana mengambang cuma berteman
Bintang berkelipan dan juga awan
Siapa tahu rindu yang mencengkam
Di hatiku
Aku meminta pada yang ada
Aku merindu pada yang kasih
Aku merayu padamu yang sudi
Merinduku

(Pawama mengambang berbagai warna)
(Bila embunpun datang tinggal pawana)
Tinggallah aku
(Sendirian)
Bertemankan malam sepi
(Aku meminta pada yang ada)
Aku merindu pada yang kasih
(Aku merayu)
Padamu yang sudi memujuk
Aku meminta
(Pada yang ada)
Aku merindu
(Pada yang kasih)
Aku merayu
(Padamu yang sudi)
Merinduku
Hiaskanlah cinta di jaris manisku
Sinarkan bagai gemerlap kencana
Tandakanlah kasih di mercu kalbu
Serikanlah pawana yang merindu

LETIH AKU MEMBIKIN SAJAK INI.

TIGA HARI 1O MALAM AKU TIDAK TIDUR..

he..he..he.

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

heheheheh...
muahahhahha....

tak sia-sia kau menulis sajak ini utk aku.hehhehe
sesungguhnya aku tersenyum yg dalam..hehhehe

tp abgku...aku bkn lah jenis yg mahukann lelaki...
kerna aku tak suka perempuan jatuh dr emosi kerna lelai..
tp aku juga tidak bisa membenci lelaki..
kerna aku sgt sanjung separuh dr mereka...

cinta pd lelaki akan hanya dlm diriku andai aku benar2 jumpa dgn tuan punya tulang rusukku ini..

hehhehe...
ape pun...
ct suka sgt dng sajak ni...
jd...ct doakan abg bleh tdur lena setiap mlm..hehhehh

one question utk abg elhakim..nape abg mahu menulis sajak ini?

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

eh...tipu...!!!

ini lagu siti nurhaliza..
cehhh....bedebah...nama kau dolah...
tak mau kawan dah...
hehhehehhe

ZaKiN said...

saya singgah disini.. nenong.. nenong.. nenong.. hohoho..

apa nak kumen erkk... sebab saya tgh senyum nih.. malah tak henti2.. ekekke!!

ZaKiN said...

saya singgah disini.. nenong.. nenong.. nenong.. hohoho..

apa nak kumen erkk... sebab saya tgh senyum nih.. malah tak henti2.. ekekke!!

Puteri said...

aku suka mendengar bicara puisi2mu..

Puteri said...

aku suka mendengar bicara puisi2mu.. ada isi

Puteri said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Elhakim said...

saya nak nyanyi la kat sini...

pawana mengambang...
cuma berteman...
bintang gemerlapan
di malam pesta...

uhuk! uhuk! eh sorry batuk plak pakcik...
uhuk! uhuk!

NUR said...

bicara mu penuh makna adikku :)

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

kak warna..
time kasih..

naga cute...
silakanlah hehehhe....kehadiran sesiapa sahaja aku alu2kan..

kak nyzra..
thnks..its my heart words..

elhakim...
jgn nyanyi lagiii...kat sini dh ujannn...
uhuhuhuhu...

Anonymous said...

[url=http://aluejxfttk.com]bxqYpPpcUAWXqV[/url] , xSRny , http://iluubcb.com