Friday, November 10, 2006

suatu malam yg hilang

suatu malam yg hilang...
pernahh aku rasakan..
merasai sesuatu yg sgt aku tidak kenali..
mencari haluan rasa..
pada pendayung2 yang aku kira tiada pengemudi...
sering juga sebelum ini rasa2 spt suatu rasa yg hilang ini menjenguk waktu2 mlmku di mana2...
kemudian aku teliti sendiri apakah erti rasa ini......
sangat rapuh dan angkuh....
kesedihan berbaur bau2 kesuraman...
ditemani posisi ketidaktnteraman...
sesungguhnya aku bingung....
mengapa haurs semua ini muncul dlm hidupku??
merasakan diri silap dn membunuh keinginan...

suatu mlm 9 nov 2006..
kehadiran perasaan yg sgt tidak tenteram dpt aku rasakan...seolah2 mengetuk pintu hatiku yg sememangya tidak kubuka utk mana2 insan...mungkinkah kerna hormon perempuanku??atau sememangnya allah dtgkan perasaan ini utk menguji kekuatan hatiku,....ketabahan jiwaku...kekukuhan naluriku..??pelbagai persoalan bermain di ruang legar perasaan ini...sesungguhnya aku emamng engak pernah dpt mengenal asal usul kewujudannya...

atau mgkinkah ianya bergolak setelah apa yg aku lalui ptg td(masalah yg teramat berpengaruh dlm hidupku)...suatu masalah yg hanya pernah kuceritakan pd "seseorg"...mgkinkah kerna itu setiap rasa sedih sayu dan pilu ini menyelinap?aku hanya bercerita sekadar 10% shj...
benarkah?sungguhkah?bertuahkah aku di bumi ini?
lalu aku seakan perlukan seseorg utk mendakapku sekejap-kejap yg mungkin...yg boleh menenangkan hatiku...terasa seolah mahu menjerit melepaskan seribu rasa ini..namun aku sungguh mmg tidak terdaya..

utk pengetahuan semua..aku adalah seorang gadis yang senang utk mengutarakan pendapat ku pada umum...namun, dlm hal peribadi dn sgt privasi spt ini..rahsia demi rahsia ttg diriku aku simpan jauh didlm hati ini...termasuklah suatu masalah yg aku rasakan paling besar pengaruhnya dlm hidupku....hanya sekali aku pernah terlepas bercerita pada seseorang..dn kini,apabila rasa itu dtg lagi...hati ini memanggil2 nama "seseorg" td utk kukongsi bersama...utk sekurang2nya berada disampingku walau tiada sepatah perkataan pun yg aku keluarkan dr setiap apa yg aku rasakan..
namun,kemudian aku dpt tahu bhw "seseorg" td tiada di kl....biarlah..dia juga punya urusan tersendiri..itulah ayatku utk menenagkan hati sendiri.... kerna kutahu dia punya urusan yg sememangnya bkn main2..

dn entah tiba2..hati aku meyakinkan diri agar jangan lagi mudah bercerita pd sesiapa ttg masalah atau apa saja rasa yg terceruk dr diri ini....kerna sebenarnya aku telah kecewa td..kerna mengharapkan kehadiran "seseorg"itu di sampingku tatkala aku dilanda rasa sebegini..lebih baik aku simpan semuanya sendiri..agar pabila ia muncul lagi..xkn susah utk menanti kehadiran "seseorg" itu utk menyambung bercerita ttg kisah itu..

sesungguhnya di segenap ruang hati ini sedang menangis teresak2 kerna dilanda rasa td.namun, aku x dpt inin melepaskannya menjadi air mata..kan bagus andai aku bisa mennagis dn kemudian pabila berhenti,aku tak lagi kesedihan..ahhhh,inilah aku...mudah utk mengalirkan air mata pada benda2 remeh temeh dn kecil2..tp tidak berupaya utk menitiskan air mata utk perkara2 yg besar2 dn penting dlm hidupku...ohhh...ruginya kurasakan...

its is such an agony...
when u are willing to tell ur tale
but u cannot continue telling the tale whenever the time has come...
and it is such a pity on me...
to wait and keep waiting...
even u know it is not going to arrive...
it hurts when u convince urself...
that u'll not feel sad...
but the truth id u are still vry sad...
and yet the most sad thing is...
when u know the sadness never ends..
coz its been with u for more than 15 years...
such a pity on me,rite...ahahhahha...

moga allah berikan aku dn keluargaku kekuatan utk menjalani kehidupan kurnianNya ini...aminn...makbulkan doa kami ya allah...

13 comments:

Anonymous said...

Menyimpan rahsia adalah suatu yang normal . Tapi jangan sampai menyiksa diri sendiri pulak. Jika kita terlalu berahsia, takut nanti memakan diri. Elok juga kalau kadang2 melepaskan apa yang terbuku dihati tue.
Maybe 'rasa' tue ada sebab dah terlalu banyak menyimpan rahsia sendiri kot. Cuba luahkan yang terbuku dihati tue. Kalau takder pendengar, kucing pun boleh gak jadi pendengar setia... :p
Just some thought to share...

NUR said...

ermmm....
jangan berduka pawana....semoga saja saja rasa-rasa tidak selesa dan ketenteraman itu akan dihembus pergi sang pawana...dan kamu bisa tersenyum kembali

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

poyoguy,a good suggestion from u..tp bgmana pula kalu perkataan2 itu x mahu keluar dr dlm jiwa? oh, sesungguhnya its too hard for me to talk..

warnasari..,tterima kasih dn semoga kamu juga kan sentiasa ditemani ketenteraman yg abadi..:-)

Anonymous said...

assalamualaikum...

maafkan saya sbb lambat balas.. saya hanya mengenali Ghaz cuma sepintas lalu.. saya pernah meminta beliau beberapa buah lagu mp3 indonesia.. lagu lagu tu maseh didalam simpanan saya.. sekiranya saudari mahukan lagu itu... saya bleh forwardkan kepada anda.

Elhakim said...

hormon wanita ya?
he...he.he..
mengapa tidak gunakan saja hormon lelaki?
kan dalam badan wanita ada juga tdpt hormon lelaki...begitu juga sebaliknya...
he..he..he.

Elhakim said...

Mengapa semua tak nak berdebat dengan aku ni...
aku bosan. aku bosan. aku bosan. aku bosan. aku bosan. aku bosan. aku bosan. aku bosan aku bosan. aku bosan aku bosan aku bosan aku bosan aku bosan aku bosan.
bosan bosan bosan..

heh..heh..heh..heh..heh..

sorry kotorkan blog....
esok
Boleh cuci ya???
he...he..

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

alahai tuan elhakim ni..muahhahha...main kotor2 blog org ek...sila2 xde halangan dr pihak saya..muahhahah...tp kan kalu dh namanya perempuan, mestila yg byk timbul hormon pmpuan..kalu trlebih gune hrmon laik kang org pgl tomboy plak..ahaks!hey, nak berdebat ek?ah...silalah lawan teka teki ker..besh gak tu..huhu

MDM FARAH FAIZURA said...

kamu tanya apa hari tu,

aku lupa

hihihi

...

malam tidak pernah hilang,

cuma kita yg hilamh dalam malam,

terkadang hilang dalam mimpi

dan itu lebih elok

dari hilang dalam disko

ehehehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

oh...dingin..
sy juga turut lupa.
kerna aku ini sesungguhnya byk dgn persoalan sepontan..namun satu soalanku yg mash kuingat hingga kini...mengapa tidak jujur pada diri?spt yg kamu tulis dlm "about me.." kamu..

me,myself n all around da world said...

jika ini boleh mengubati pergolakan itu:

titiskan airmatamu itu,
biar segar,
ceritakan segala cerita duka,
biar reda,
hapuskan duka itu dgn segala sedu-sedanmu,
biar bahuku ini menjadi penampan...

apa itu sempadan,apa itu desakan,
dengarlah irama hatimu,
dan mainkan ia,
supaya seluruh isi bumi bergempita dgn ia,
dan lihatlah aku di dlm pandanganmu,
semoga aku tersemai di dlm ingatanmu,
dengarkanlah iramaku ini,
semoga hatimu teribur kini,
semoga irama kita bergetar pada saat yg sama
biar merasa,
biar terasa,
aku di sini,aku di sini,aku di sini...

Elhakim said...

mmm
yg ini pawana malam
ka
purnama malam ni...

hi.hi..hi.

Elhakim said...

aku baru terbaca komen mu dalam blog dingin.

aku buat keputusan utk kotorkan blogmu..

apa yang aku utarakan adalah logik aku sahaja...

Allah beri akal utk aku berfikir.

walaubagaimanapun aku cuba menggunakan akalku supaya berfikir tentang soal ketuhanan dan dldam masa yang sama untik tidak lari dari Aqidah.

Aqidah jangan lari-lari ya...

kalau kita tiba2 mati...

rugi...

neraka tempatnya kita pergi

NAUZUBILLAH...

Anggap saya sebagai debater sahaja

JANGAN ANGGAP AKU INI SEBAGAI PENDAKWAH!!!!!!!!!!!!!!!!!

INGAT PESANAN AKU INI...

he..he..he.

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

terima kasih wahai myself..sesungguhnya aku amat terharu paada bait2 itu..

adakah hasil nukilanmu sendiri?
atau lirik sebuah lagu?

tp apapun..jutaan terima kasih ya wahai "me..myself and around da world.."..:-)


ya tuan debater...
jgn risau..krna aku ini jenis yg brfikir panjang utk bersetuju..
dan kerna itu..aku menggelarmu debater dn bkn pendakwah..heheheh
jadi tuan debater.., adakah setuju dgn bidasan sy ttg perikata dahulu kala itu??