Thursday, November 30, 2006

nikmat

eemmmmmm...nikmatnyer..
emm..bestnyer...bila agaknya kita rasa nikmat?mgkin ketika mkn aiskrim vanilla(my favourite)..dan ketika menikmati masakan ibu..atau juga ketika dapat menghirup udara dr pawana subuh nan indah..ahhh nikmatnya..ada org kata nikmat bila dapat melepaskan rindu yang membelenggu..spt bertemu org yang dirindui..ada org kata nikmat pabila menikmati teh panas di waktu dingin hari..mcm2 lagi la..


tp kali ini aku ingin bercerita ttg kenikmatan yang aku rasakan setelah lebih 3 bulan tidak merasa sesuatu..hehhehe..yummy sgt..nikmat sangat..

petang semalam..right after i picked up my sis dr exam spm nya., aku dn mummy trus menyusuri jalan berbukit yang aku rindui..actually kami rindu...
kelihatan mentari yg tadi mendung kini menyerlahkan kembali sinarnya yang bangga..hehheh..tp tidak mengapa..dia layak untuk bangga kerna ia menerangi seluruh semesta..

kemudian, kami parking kereta di tempat yang redup..oh...rindu benar aku pada bau sekeliling ini..sblm ku melangkah turun dr kereta..sempat aku memberi salam pada sekelian semesta di situ..kemudian terasa hembusan angin yg nyaman sekali..seolah mengalu2kan kedatangan kami..

spt biasa aku akan berlari2 anak turun dr tempat parking menuju ke situ...
bila saja aku ternampak ******,aku dan mummy mencari2 spot yang sesuai...


inilah spot yang kami dapat..heheeh
sblm terjun lagi diri ni dah rasa nikmat bertemu dgn tmpt tu..


ohh...xdapat nak ku ekspresikan rasa nikmat berendam dlm sungai tu..hehhe..
sungai hulu yam adalah tempat yg selalu aku kunjungi..selalunya aku pastii akan kesini paling kurang 2 bln sekali..kdg2 hampir setiap hujung minggu aku di sini..
di sinilah tempat aku melepaskan setiap helaan kekusutanku di sini..entah mengapa..secara tidak lansung, setiap resah gelisah itu seakan menjadi natural apabila kukunjungi tempat ini..hehhe..dan bagaikan sudah terbiasa dgn tempat ini..seolajh2 dpt kurasakan mereka juga rindu dgnku...berbual2 dgn sekelian tempat itu adalah amat selesa sekali..tak perlu membuka mulut..berbicara dgn kata hati sahaja sudah cukup mesra aku rasakan..

sempat aku ambil kesematan utk mengabadikan beberapa gambar dari situ..












ini gambar mummy dlm air..
syoknya dia berendam...kami berchatting2 sambil berendam..time ni mummy br je lepas suap aku mkn nasi...nikmatnya makan nasi dr suapan mummy sambil berendam..

setelah hampir 3 jam lebih...kami bertolak pulang ke rumah...x jauh pun dr sri gombak..nikmatnya hari ini..sebelum bertolak pulang..spt biasa aku mengukir senyuman utk sekelian alam di situ...ku doakan mereka tenang di situ..sempat juga aku minta pokok2 dn sungai di situ mendoakan aku murah rezeki dan berbahagia yang kekal abadi..hehhe..
sampai di kereta..aku ucapkan selamat tinggal dan semoga berjumpa lagi di lain hari andai ada rezki..hehhehe..kmdn tiupan angin yang sepoi2 terasa pabila rambut di bahuku bergerak2..heheheh...nikmatnya...nikmat yang teramat sangat...

nikmat..
perasa nikmat itu lega..
indah rasa tiada kata..
indah nikmat..
pohon melambai..
sungai menyanyi..
angin menghembus lembut..
pasir menyapa..
daun2 kering bergeseran..
lalu aku asyik ..
melayang bersama melodi..
aku terbang bersama irama itu..
dlm kedinginan si sungai yang memeluk..
sesungguhnya aku terasa nikmat ..
pada keindahan semula jadi.


17 comments:

Elhakim said...

maafkan aku.
aku terkeliru dgn nickname itu.

pada aku, bayu dan pawana adalah berbeda dari segi nama dan laju. pawana lebih mirip kepada kemusnahan.. he..he.he..

apa-apapun...apa ada pada nama...

pssst... pesan orang yg berpangkat TUN:
"jgn makan aiskrim banyak2. nanti gemuk"
he..he.he.

Cikgu Siti Homestay Taman Indah said...

ahhahha...

kat mana tu pawana malam?

templer park? ulu yam? sungai gabai?

kalau sekitar gombak, dah dekat dengan rumah saya....

ahahhahah.....

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hehhehhe
umah sy kat sri gombak kak...
dn templer park...sg gabai sume sy dah pegi..tp yg lekat di ulu yam la..sbb dekat ngn umah..hehhehehe...

akak dok mane?

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

owh...abg hakim...

entahla..tp sepnjang yg sy dikenalkan dgn pawana..begitulah lebih kurgnya..hehhe

ada apa pada nama?
ada identiti seorg insanla..ape lagi...cehhh

oh ya..pesanan dr org yg perasan tun di terima..hehhehe

alahai kalu jadi gemuk pun bknnya effect kat abg hakim pun...ahhahhahahha

betul kan..kan...

zf_zamir said...

bermain dengan kata menyusun tutur bukan perkara mainan, andai kekuatan hati diekploitasi sepi..

bangga melihat anak muda ini menujah momentum jauh dari usia berjinak mempengaruhi minda melalui kata..

apa ada pada emosi jika stamina dikotak-katikkan kualiti? apa ada dengan perasaan andai suasana menyeringai sunyi?

melayang jauh melayan asyik memeluk nikmat..kuasa Tuhan menghimpun segala memberi rasa..

bersyukur kepadaNya, menjadikannya kita merendah diri membesarkanNya..

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

ya...benar zamir..
tiada kekuasaan yang boleh melawan kuasaNya nan satu..
dan bersyukur padaNya memberikan aku kekuatan dan kelemahan sbg peneman terbaik bg diriku nan hina ini..

kerna Dia,aku bernafas..
kerna Dia aku bertenaga..
kerna Dia aku girang tertawa..
Kerna Dia memberikan aku kekuatan dr setiap kejadiannya..setiap keindahannya..

mmg mnjadi lumrah dunia..senantiasa suka pada yg indah2 sahaja..

dan satu soalan utk saudara zamir..apa maksudmu dgn ayat.."menujah momentum jauh dari usia berjinak mempengaruhi minda melalui kata.."

zf_zamir said...

saudari memang gemar bertanya dengan saya ya..atau ungkapan merungkai sendiri diri tidak tertahan tidak tersedar?

umur tidak memberi erti, tetapi mengerti bahawa semakin jauh kita menelusuri akar semakin berbudi kita dek salasilah..

mengapa kita sibuk berbahasa sedangkan moden itu simplistik berfrekuensi? mengapa kita melayan kehendak upaya sedangkan hati teringin beringin yang mudah?

persepsi menangkap kontinum masa yang awal..kerana yang awal itu kuat stamina gagah adicitanya..

kerana itu kita disini..kita terbawa dek angin..jadi, tanyakan saja pada angin..

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

oh....
sy mmg gemar bertanya..
bkn pada awk sahaja wahai zamir...

sy relakan diri bertanya dr membuat sangkaan yg bukan2..

begitu juga dgn rahsia..andai belum sedia mendedahkannya lebih baik diam sahaja dr bercerita yg lain2(menipu la tu..)

ahahhahha...tentang usia pula..kutanyakan kerna aku masih berkira2 utk memanggilmu apa..
abg kah..atau pakcikkah..atau adikkah..atau jua dirimu tidak perlukan kata nama mesra sblm nama indahmu itu..
itu sahaja wahai zamir..

jika mahu buktinya..lihat saja apa yg kupanggil pada setiap dr teman2 alam maya yg lain..pasti ada pangkat kakak atau abg..kerna aku tidak betah memanggil dgn nama sahaja terkonteng2..telah di ajar dr kecil utk menghormati sebegitu..

telah kusampaikan salam utkmu pada angin di malam yang hening ini..

senyum selalu..dn berfikirlah yg baik2 sahaja saudara zamir..
assalamualaikum..
no offense ya..ampun..

karl Firdaus said...

Hai.... dinda dara bermadah berhemah.... ternganga nganga dibuatnya............. hee hee

Anyway..........
memang seronok kalau kita pandai meluangkan masa untuk beristirehat... minda juga perlu rehat secukupnya........mesti enjoykan........abang teruna nak tanya sikit selalu ke bersantai begini ??

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hehehhe...
abg teruna..hai..

emm..mmg adinda gemar sangat bersantai begini..jika di kampung adinda pasti mengunjungi pantai.kampung dinda dkt dgn pantai..tp adinda prefer sungai atau air terjun..

seronok sekali..kanda suka x?

oppss...kanda jgn nganga sangat..nanti rama2 hinggap x mahu keluar kerna mulut kanda manis semanisnya..hehheh

kanda kirimkan salam pada kanda jun ya..

hadapi harimu dgn senyuman..


buat saudara serunai..
apalah sahaja kata2 andai mahu diukur dgn ajaib yg mampu diubahnya..

kerna org kata.kata2 ini umpama penawar pada kita..mampu buat kita tersenyum walaupun sedang menangis..namun andai disalah guna..mati juga boleh mnjadi padahnya..hehheh

hadapi hari2mu dgn senyuman..

ikhlas..,
pawana malam

karl Firdaus said...

Dinda Dara,

sememangnya kanda juga senang sekali dengan air terjun... tapi tak ingat bila kali terakhir mandi waterfall....lama sekali..

kanda Arjuna ucapkan terima kasih...dan sambut salam adinda sambil bertanya adinda apa khabarnya....???

Sekarang kanda Arjuna lagi sibuk dan berdebar debar..... maklumlah tak lama lagi akan jadi raja sehari......hee hee...

kerna kanda Arjuna .... kanda teruna juga diheret bersama menjadi sibuk..........

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hai kanda teruna..

kanda arjuna bakal menjadi raja sehari ya..sampaikan salam tahniah dr dinda ya..dn ya..katakan padanya adinda di sini sihat2 sahaja dan masih setia menanti kemunculan prince charming yang misteri..hee hee(cuma bersenda saja..)

pasti kanda teruna juga keletihan menolong kanda arjuna ya..tidak mengapalah kanda..hr ini hr kanda jun..kemudian nnt hari utk kanda teruna pula kan..hehhe..

dinda doakan yg baik2 sahaja utk kanda teruna ya..nanti bila selesai semuanya bolehla mandi waterfall ya..hehhe

hadapi harimu dgn senyuman..

salam rindu,
dara pawana

Unknown said...

menariknya permainan bahasamu.

Anonymous said...

salam kunjungan balas..

tetiba terasa nak pi sg congkak plak hujung minggu nih.. sengal2 badan dan kelabu otak sebab terperap dalam pejabat nih perlu dilepaskan rasanya...

nikmatnye....

me,myself n all around da world said...

daku mencari,
ttp tidak ku temui,
ku mencari lagi,
masih tidak ketemui,
jadi mau disalahkan siapa?
adakah keinginan bertukar menjadi nikmat,
rindu bertukar menjadi sepi...

ku melankolik....

dingin dibawa arus
arus sepi

Anonymous said...

Hai, patutlah nikmat. Berendam....

Salam kenal dan pembuka bicara, sudi kiranya tuan rumah berkunjung ke tetingkap hamba.

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

wahai myself....
bagaimanakah kiranya berbicara begitu?
myself sungguh durja kedengarannya...

dan agak lama menyepi ya..menagapa agaknya?

satu saranan dr pawana...bukalah ruang komentar di blog kamu...agar boleh semua berinteraksi...


apa pun..hadapi hari2 myself dgn senyuman ya...