Monday, November 27, 2006

mentari yg garang..namun paginya sepi sekali

entah bagaimans harus kuhuraikan rasa ini..
entah bagaimana harus ku luruhkan rasa ini..
kuteruskan jua pemanduanku pada pg yg hangat ini..
kerna aku terlewat keluar rumah..
jadi pg ini aku terlepas utk menikmati panorama itu..
pg ini..akulah gadis malang itu..
andai superman mncari kekuatnnya dr matahari..
aku mncari kekuatanku dr kedamaian dan keindahan alunan pawana..

ya..
aku penanti setia..
kunantikan panorama gabungan..
warna biru dan jingga kemerahan di setiap subuh...
begitukah agaknya kehidupan??
yg indah hanya muncul bebrapa minit dlm sehari..
seketika sesudah subuh....dan seketika lagi sewaktu maghrib mengintai..
oh..sungguh aku terpana..
lalu aku jatuh hati..
akulah si sulung yg mudah jatuh hati..
pada setiap keindahan semesta..
tp liat utk kuberikan hatiku pd makhluk sekian2..

terusik benar hatiku pg ini..
pada sekeliannya..
sekaligus menghilangkan sejuta gelodak rasa..
timbul pula satu tnda tnya..
adakah aku rindu?
pada sesuatu yg tak pernah aku miliki..
adakah aku tertawan?
pada sesuatu yg tak pernah aku temui?
kerna aku rasa sungguh kehilangan..
mestikah aku takut akan kehilangan..?
pada sesuatu yg tidak pernah ku empunya?
adakah si dara ini melukut di tepi gantang??
dn menyembunyikan sejuta rasa2 itu drpd dunia nyata..
ya..akulah si dara penagih harapan..

perlukah aku sembunyikannya?
ya..aku perlu...
kerna akulah kekuatan keluargaku..
kerna akulah sanjungan adikku..
kerna akulah kebanggaan saudara maraku..
kerna akulah idola anak2 buahku..
akulah pengikat tali itu..
akulah orgnya..
ya..akulah penghibur suasana..
akulah org yg gemar menyakat..
akulah pencetus keriuhan..
aku jualah mnjadi ikutan mereka..
akulah ct nur pembawa kehebatan..

lihatlah aku dr luaran..
akan kau nampak kegirangan dan kekuatan yg aku bawa..
yang aku junjung utk semua..
akan tetap aku junjung kehujung hayatku..
namun jgnlah kau lihat dgn pndgn tajam..
kerna akn kau tusuk hatiku dgnn matamu..
dn disitu akan kau akan terkejut..
pada kelemahan dn kemurungan yg aku heret..
pada kesepian dn kesunyian yg aku ensotkan..
yg aku smbunyikan kelonglaian dr setiap langkahku..

oh...sesungguhnya aku letih..
lelah benar aku rasakan..
alangkah indahnya andai bisa aku ambil angin..
di gigi2 ombak laut yg bermelodi..
bersama seorg lelaki sbg peneman..
yg bisa mndgr setiap bait2 kata hati ku..
yg juga bisa menghulurkan bahunya andai air mata ini mahu tumpah..
dan bisa memeluk ku dgn setulus kesucian hati..
dn mgkin bonus bg aku andai teruna itu bisa buat aku rasa selamat..
dlm dunia yg kami bina..
atas kesucian sebenar2 suci sebuah rasa..
yang tiada penghujungnya..

namun andai itu akan kekal andai buat masa ini..
kerna kehadiransi putera mungkin belum tentu akan benar2 realiti..
kerna ruang jiwa ini belum pernah aku buka utk sesiapa..
kerna kuncinya telah hilang dibawa ombak..
ombak yg sama menelan sejarah keluarga dn sekitarku..
kpd mereka yg telah mencuba..
ampunkan aku andai pintu ini sukar utk di'kuak'kan..
mungkin sesaat dr sekarang ia terbuka..mgkin juga seminit lagi..atau sejam kemudian..atau seminggu dr sekarang...atau juga sebulan nnti..atau setahun selepas ini..atau mgkin entah bila..

tp aku pasti ia akan dibuka..
kerna life is too short..
and it is such a waste if u live it alone..
benar kan??

sampaikan salamku pada si dia yg entah siapa,
pawana malam @ craftsgirl @ miss 6677 @ cT Nur @ along @ katek @ noi @ nur @ siti @dara( baru dpt..hehe)

16 comments:

Cikgu Siti Homestay Taman Indah said...

pandainya bermadah...

teruskan penulisan anda!

sangat bagus!

karl Firdaus said...

Hmmmmmmmm........pandainya susun ayat ..... terpesona...

oh burung........
semalam ku dengar kau berkicau dijendelaku...
pagi ini kicauanmu tidak kedengaran..

wahai burung !!
apa benarkah kau membawa hatimu nan lara ?
hinggap dijendela baru meneruskan kicauan
menghibur penghuni baru
hargai gemersik suaramu

wahai burung............
aku kangen kicauanmu
kicauan yang hilang......


hee hee....... nak cuba cuba susun ayat tapi tak pandai pandai....

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

emm...tak semuaa kita pandai dlm semua perkara..

spt abg teruna..dara suka baca karangan dn cerita2 mu...
kerna dara tidak punya kemahiran utk bercerita sebaikmu..

apa yg dara tulis semua ayat2 dari hati dara..

sesungguhnya hanya dlm blog ini sahajalah dara mampu berjujur dng diri dan dunia..

apapun...abg teruna hadapi dgn senyuman ya...



buat kak puteh seroja,
terima kasih kak..
saya hargai kata2 akak..

hadapi hari2 mu dgn senyuman..hehhe

Anonymous said...

aduhh adikku.. perasaan kamu pernah aku lalui... kesepian hidup.. ketabahan hati yg dtg hanya untuk keluarga....wahai adik.. perjalananmu masih jauh.. kau tempuhila ia.. pengalaman akan buat kamu matang ..jgn ko fikir krn umur.. ko lelah untuk semua itu...kesilapan demi kesilapan akan kau buat.. tapi belajarlah darinya...

P/s : lagu tu sudah akak email

Puteri said...

kak razra ada email sesuatu pd ct. kalau xdpt inform kak razra ya..

Kemat said...

pergghh..pandainya awak menyusun kata2 berirama membina sebuah cerita, leh kasi tips tak..err ct nur namer pnuh nurhaliza ker..hehehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

kak yani..
terima kasih kak dgn setiap dr kata2 itu..
sy benar2 hargai..
tp kdg2 hidup ini membuatkan kita makin lelah dan terus lelah kak..
apa yg sy harap..cumalah satu..
agar mampu kumiliki kekuatan hatiku..amin...

terima kasih ya kak..

buat kak razra..
sy ade dpt email dr akak yg akka yg link tu..
ada yg lain ker?
ape pun..terima kasih sangat ye kak..
saya hargai email dr akak..

buat semua..hadapi dgn senyuman hr2 mu...hehhehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

buat abg kemat..
hehhe..terima kasih atas pujian itu..
semuanya spontan...kebetulan aje memiliki ayat2 sastera seiring dgn hati..

nama penuh saya siti nur sahaja..

tergantung kan?
tp itulah hakikatnya..

opss lupe.plak...
nak tips yer?
emm...betul ke rnak tips...
ehehhehheh...
tips nya tulis lah menrut setiap kata2 hatimu...

hehee..daa~
hehhehe

buat encik kemat...selalu2 lah berkunjung yer..

hadapi harimu dgn senyuman..

heheehhe

zf_zamir said...

angin malam selalunya wasitah..tetapi angin malam bukanlah melahu..angin malam selalu membawa perkhabaran juita..

turut menurut bukanlah selalu sesuai..kemungkinan adicita mengendong jauh cita lebih berat dari cinta..

angin yang menurut bergema dengan angin yang tersurut..adakala kemiskinan menokok jauh wilayah pemikiran, mungkinkah keikhlasan terperosok jauh disepak terajang?

pokok pangkalnya percaya..sudah tertulis, sudah dipersetujui perjanjiannya..kita hanya menumpang, kita sebagai penyumbang..

apa yang boleh serta apa yang mungkin, coraknya seiring beriring dengan angin..seperti kita mempercayai angin, seperti itulah kehendakNya..

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

assalamualikum abg zamir..
aduh..menusuk jauh ketajaman dan getaran setiap kata2mu..
sudah ke dasar..kau seluk lagi stiap dasar itu..
bungkam aku terpempan dgn kata2mu..
sekilat itu aku termanggu..

emmangnya aku pengendong cinta namun menjunjung cita2..
namun kuhelah nafas cinta kpd setiap derap kakiku mendayung cita..
mehnahku tersalut umpan lama..
kirmirziku mengapung deraian cuaca..
kerna aku adalah sekadar pawana..
kan kuhamuk pelusuk singgahsana..
namun dgn deruku yang longlai berirama..kerna aku percaya pada kelembutan dan keadilan dlm usaha..

terima kasih sudi singgah ya abg zamir..jemput dtg lagi lainkali..

tp satu soalan dr saya..
apakah maksud ayat.."angin malam selalunya wasitah..tetapi angin malam bukanlah melahu.."??

sudilh kiranya menjawab pertanyaan saya..

anyway,hiasi hari2mu dgn senyuman..

zf_zamir said...

alaikumsalam..

menghamuk isi singgahsana boleh jadi sangat bermakna, atau berbahaya, walaupun ia berseru longlai..

berhati dalam menyusun adab pemikiran, mencetus pola perilaku berakhlak..

angin tidak sekadar angin, bersifat seperti air, boleh mengikat kekusutan atau merungkai kebahagiaan..

jawapannya ada di dalam hati saudari..samada angin boleh mempengaruhi saudari..

tetapi ingatlah, jika ikhlas sebagai kecantikannya, angin malam bukan datang tidak bertujuan..

salam perkenalan jua..

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

zamir,
tidak semua kita kejadian menabur baiknya..
setiap objek mahupun bukan tetap punya segi buruknya..
terkadang bucu memberi sempadan namun bucu jua boleh memakan pejalan..

begitulah layaknya diriku tersimpan..
hanya sekadar mahu menjadi angin yg bisa menolak bau kotoran..
menjadi angin yang berirama melembutkan jiwa..
tak kumahu bergulung bersama si beliung..
tak ku mahu bergelora bersama ribut..
mahu sekadar menjadi resmi pawana malam..
datang menyamankan kalbu..
perginya selalu di rindu..
tanpa membawa kotoran walau si debu..

memberi nafas baru pada setiap yg menghargai bayu..kerna aku punya kekuatan dgn menghela nafas dari pawana malam nan mempesona..kjm


itu sahaja wahai saudara zamir..

ZaKiN said...

Pandai berbahasa.. tapi jangan merasa diri kita malang key.. hidup nih masih panjang.. teruskan dan fikirkan apa yg terbaik.. rugi tau tak ceria sehari.. hehehehe

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hehe...
betul..setuju sgt kak maniq..hehhe
time kasih yer..

hiasi harimu dgn senyuman..

Noor Ashraaf said...

hai siti nur, lame tak dgr kabo

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hai incik ashruffz...

emm...lama?
ni yg mane ek?
apasal x dpt nk tgk page awk ek??

kite mmg kenal ker..sy kabar baik jer...sihat..