Friday, November 24, 2006

tamak kah??

seiring langkah kaki...
setiap helaan nafas..
seribu rasa ..
sejuta harapan..
satu erti..

mahu aku kemukakan pd dunia..
mahu aku tnyakan..
tamak kah diri membina harapan..
tamak kah jiwa mempercayai harapan..
tamak kah nurani menunggu harapan..
tamak kah kiranya ku alirkan harapanku menjadi lautan harapan..
tamak kah kiranya ku bukitkan setiap harapanku mnjadi gunung harapan..
tamak kah??
benarkah tamak??

mahukah tanya apa itu harapan??
ia adalah sebuah impian..
yang dtg dlm versi variasi fungsinya..
yang kukira bisa mengubah segalanya..
bisa membenarkan segalanya..
bisa mengabadikan segalanya..
bisa menambah yang tidak tercuit..
bisa menarah cerun2 kesedihan..
bisa melengkapkan segalanya..

kehadiran harapan ini juga berpakej..
lengkap dgn kesucian dn kemurnian kalbu..
lebih cocok sbg penunjuk jalan..
kpd segerombolan makhluk yg sesat dn terkandas..
dlm mncari jln kebahagiaan..
gerombolan yg sudah hampir urai rantaiannya..

kemunculan harapan ini bisa memenuhi impian..
utk berhidup dlm dunia impian itu..
semoga dunia impian itu benar2 hidup..
agar aku bisa hidup nanti..
untuk mncapai harapan..
agar bisa ku turuti harapan mncari impian..

semoga impianku mnjadi..
semoga harapanku muncul...
semoga Kau perkenankan harapanku..
kerna kutahu semuanya terletak di tangan Mu..
hanya Kau yg bisa mengetahui segalanya..

Kau la yg maha mengetahui andai aku benar tamak dlm meniti harapan..
dlm setiap kepercayaanku ada harapan itu..
ku tahu Kau yg empunya si harapan..
Turunkanlah harapan itu padaku..
agar bisa aku corakkan layar impianku nanti ya Allah..
walau aku sedar ttg kekuasaanMu..
lantas aku bedoa amat..
semoga kau hidupkan impian ini..
di suatu masa nnt..

tp kini bermain di ruang legar mindaku..
adakah aku tamak utk berdoa sebegitu?
tamak kah aku untuk memintanya datang pada masa yg aku mahu?
tamak kah aku meminta dgn banyaknya?
tamak kah aku mahu kemunculannya dgn sekelian2 ciri..?
tamak kah aku untuk memohon padamu agar jangan dikecewakan dgn harapan itu?

ahhh....
sesungguhnya aku buntu...
dan aku masih tertanya2..
tidak patutkah aku tamak?
kerna kau hanya tamak pada memohon dari Mu ya Allah..

ya Allah...perkenankanlah impianku utk berhidup dlm dunia harapanku ya allah..
sesungguhnya aku amat mahukan restuMu pada setiap permintaan ku..
amin y arabbbil-alamin(3x)...
jadikanlah ia kenyataan ya Allah(3 x)..
perkenankanlah permintaanku ya Allah(3x)

amin.....(setulus hatiku pohon kau perkenankan permintaanku)

13 comments:

karl Firdaus said...

Siti Nur,
Terima kasih kerna masih sudi bertandang kepondok sepiku....

Kau tidak tamak, tapi itu lumrah.

so, sekarang aku bisa panggil kau dara pawana........hee hee
aku sudah habiskan entri terbaru... entri kali ini terlalu sedih bukan lucu.... kalau tak percaya cuba baca........

azeel said...

teringat aku pada terjemahan surah al fatihah yang kubaca...

'padaMu aku mengabdikan diri dan padaMU aku memohon pertolongan'..

Elhakim said...

mmm... purnama malam...

satu saja perlu diingat ya?

.....
.....
.....

TAKDIR....

:))))

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

abg teruna..,
kesedihanmu adlh kesedihanku jua.heheh...

abg azim..
kalu x keberatan..tlg la huraikan apa erti komen abg...
sesungguhnya sy jahil orgnya..

mr hakim da debater...
takkdirrr???
ngak phanam la..uhh...

leeds said...

niceeee...

bg saye, takder istilah tamak dlm berdoa dan memohon padaNya.

think BIG, aim HIGH, work HARD,
pray MORE...

let Allah do the rest...

:)

Elhakim said...

soklan?
soklan apa ek?

azeel said...

adik...
itu adalah salah satu terjemahan ayat dari surah al fatihah.

abang telah diingatkan oleh seorang ustaz, dalam sehari, sekurang-kurangnya 17 kali kita membaca surah al fatihah ini. sebaiknya kita bukan setakat membaca, tetapi memahami apa yang kita baca.

maka dalam ayat keempat surah itu, kita telah meredhakan bahawa kita akan terus mengabdikan diri padanya dan akan terus memohon pertolongan dariNYA. maka, teruskan doamu itu..

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

owh mr debater...@ elhakim...
soalannya berbunyi begini ya....

apakah yg tuan maksudkan dgn takdir spt yg anda komen di atas?
ehehhehe...

ct mmg blur dn x ngerti...
adakah maksudnya keranan takdir jd kita x boleh memiliki harapan?

atau bagaimana?

Elhakim said...

owh.... itu ker..
okeh...
maknanya begini....

kita digalakkan berdoa.
Tetapi apa yang kita minta tidak semestinya dapat. Kerana Allah itu memiliki kudrat dan iradatNya (kehendak).

Dia akan beri jika Dia rasa dia mahu Beri.

Allah memang suka kalau kita meminta banyak-banyak padaNya.

Tetapi memang tidak semua akan diperkenankan kerana Dia maha mengetahui.

KITA DIGALAKKAN BERDOA, TETAPI BUKANNYA UNTUK DOA KITA 100 PERATUS DIPERKENANKAN.

TETAPI...........

USAHA DENGAN BERDOA KITA LEBIH KEPADA RASA RENDAH DIRI SESEORANG HAMBA TERHADAP MAHA PENCIPTANYA.

BILA KITA BERDOA...MAKNANYA KITA MOHON BELAS IHSAN DARI ALLAH. DAN MENUNJUKKAN RASA TAAT DAN RENDAH DIRI MANUSIA KEPADA PENCIPTANYA.

ITU KELIHATAN BAHAWA MANUSIA INI ADALAH LEMAH DI SISI ALLAH.

SO ALLAH LEBIH MENGASIHI MANUSIA SEPERTI ITU.

KEMUNGKINAN DALAM MASA YANG SAMA ALLAH TIDAK MEMPERKENANKAN DOA MANUSIA ITU JIKA MEMANG ALLAH SUDAH TAKDIRKAN BEGITU.


WALLAHUALAM...

Elhakim said...

oh ya...satu lagi..
hmmm... tak yah la... panggil tuan-tuan...segan saya ni...

lagipun saya tak mempunyai sorang pekerja pun..mahupun seorang hamba sahaya..
he..he....he..he...

tapi kalau nak panggil jugak... saya syorkan panggil saya (pilih satu)

1. Yang Di-Pertuan Elhakim
2. Yang Amat Berhormat Elhakim
3. Yam Tuan Besar Elhakim
4. Tuan Yang Terutama Elhakim
5. Tan Sri

tapi kalau panjang sangat panggil jer saya Tun Elhakim..

heh..heh.heh..hhe..

:PPPP

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

amboi...
byk cantek
cehhh..perasan btul incik ni ek.....
ahahhahaha...
sepatutnya dlm multiple choice yg abg bg tu kene letak lagi satu choice tau...
iaitu...
*neither one of the choices above..

ahahhahahhahah....
perasan...cehh....x malu....hik hik..

ah....kini aku tertawa dn mengejek2 pula...
lumrah dunia..sesaat td bermuram durja...kini tertawa terkinja2..
oh....emosi tulisan new entryku td trbawa2 ke sini pulak...soorrryy ekk...ampun...

bllluuweeekk tun hakim...cehhhh...pooodahh...hehe

Azer Mantessa said...

Benar pd yg pernghabisan itu :-)

Elhakim said...

pssst... pawana....

tun elhakim rasa, pawana mesti ske lagu ni

http://music.ireans.com/title/682

klik